Zdrowy styl życia prostszy niż Ci się wydaje

Dzień zacznij od szklanki wody z cytryną. Oto 5 powodów!

Ostatnimi czasy coraz więcej mówi się o dobroczynnym działaniu wody z cytryną na nasz organizm. Najlepsze rezultaty przynosi ta wypita na czczo, zaraz po przebudzeniu. Zobacz powody, dla których warto pić taką wodę codziennie, szczególnie zimą!

Dodaje energii
Szklanka wody z cytryną może być zdrowszą alternatywą dla porannej filiżanki kawy, a mimo to jest porównywalnym zastrzykiem energii. Cytryna działa pobudzająco, dodaje wigoru i poprawia nastrój, redukując poziom stresu. Miłośnicy kawy często oznajmiają, że sam jej aromat potrafi ich skutecznie rozbudzić. Zapach cytrusów również ma takie działanie, dodatkowo ukoi nasze nerwy.

Oczyszcza organizm z toksyn
Szklanka wody z cytryną skutecznie pobudzi naturalne procesy oczyszczające. Ich prawidłowe działanie szybko objawi się lepszym samopoczuciem. Troska o usuwanie toksyn z organizmu, to również dbanie o urodę. To właśnie szkodliwe substancje zalegające w naszym ciele często są powodem wielu problemów z cerą, dlatego proces oczyszczania od wewnątrz jest kluczowy, gdy marzymy o nieskazitelnej cerze. O tym, jak jeszcze cytryna wpływa na nasz wygląd, przeczytasz w następnym punkcie.

Poprawia stan cery
Pozytywne skutki picia rankiem wody z cytryną zauważalne będą również na zewnątrz ? ma ona bowiem wiele właściwości poprawiających wygląd cery. Dzięki niej skóra staje się promienna, nawilżona i odżywiona. Witamina C, zawarta w cytrynie pomaga utrzymać odpowiedni poziom kolagenu. Co więcej jest ona również przeciwutleniaczem, który zwalcza wolne rodniki, a co za tym idzie – przeciwdziała starzeniu się skóry. Dzięki temu na dłużej zachowamy młody wygląd i opóźnimy proces powstawania zmarszczek.

Pobudza metabolizm
Codzienne wypijanie szklanki wody z cytryną jest bardzo przydatne w pracy układu trawiennego, gdyż terpeny zawarte w cytrynie przyczyniają się do produkcji enzymów trawiennych. Cytryna pomaga oczyścić jelita z pokarmów zalegających w nich z poprzedniego dnia. Co więcej regularne dostarczanie wody z cytryną sprawi, że jelita będą działały efektywniej i szybciej – dzięki czemu zażegnamy problem zwalniającego metabolizmu.

Zwiększa odporność
Szczególnie w okresie jesienno-zimowym jesteśmy narażeni na przeziębienia. Woda z cytryną jest doskonałym wyborem, gdy zależy nam na podniesieniu poziomu odporności. Cytryna zawiera kwas askorbinowy, który chroni organizm przed infekcjami. Warto więc odpowiednio wcześnie zaprzyjaźnić nasz organizm z naturalnym wzmacniaczem  jakim jest właśnie woda z cytryną.

Oprócz picia wody na czczo, trzeba również pamiętać o niej w ciągu dnia !

Mam nadzieje, że poprzez te 30 powodów namówię Was bez problemu.

WODA, WODA, WODA – 30 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO PIĆ WODĘ

Woda – symbol życia, płodności i oczyszczenia. Jeden z czterech podstawowych żywiołów.

Niby każdy z nas wie, że wodę trzeba pić. Ale, po co ją pić? No tak: żeby pić się nam nie chciało. Oczywiste! Ale czy tylko po to? Podobno to zdrowe – przynajmniej tak w mediach mówią, coraz częściej. Ale ile tej wody pić? I po co tak naprawdę? Bo zdrowo! Ale na co konkretnie?

Kilka lat temu, kiedy mieszkałam w Londynie na każdym kroku słyszałam: pij dużo wody. Anglicy mają jedną odpowiedź na wszystkie dolegliwości świata: pij dużo wody i bierz paracetamol. Boli Cię głowa – pij dużo wody. Zmęczony jesteś – pij dużo wody. Głodny jesteś – pij dużo wody. Przeziębiłeś się – pij dużo wody. Boli Cię brzuch – pij dużo wody. Masz zapalenie spojówek – pij dużo wody. Mogłabym tak wymieniać bez końca, a to zaledwie garstka rzeczy, którą osobiście usłyszałam. Przysięgam Wam, że nieraz zachodziłam w głowę, stroiłam miny i w myślach zadawałam sobie pytanie „o co z Wami ludzie chodzi”?! Po dłuższym czasie tak się do tego przyzwyczaiłam, że po prostu się z tego śmiałam, ale jakoś nie przyszło mi do głowy, żeby to wypróbować.

Kilka lat temu moja znajoma, która mieszka w USA opowiadała mi, że od lat wypija 3 litry wody każdego dnia! Wydawało mi się to totalną abstrakcją, ale zagłębiając się w temat dowiedziałam się, że odkąd pije tyle wody jej ciało bardzo się zmieniło. Czuje się świetnie, schudła, nie ma żadnych dolegliwości żołądkowych, znakomicie utrzymuje wagę i pozbyła się pomarańczowej skórki! Pomyślałam sobie wow! Też muszę spróbować.

Zaczęłam zwracać uwagę na to, co piję i ile piję. Wyeliminowałam czarną herbatę i kawę a przerzuciłam się tylko na zieloną oraz różnego rodzaju herbatki ziołowe oraz oczywiście wodę mineralną. Wydawało mi się, że całkiem nieźle mi idzie. Do dnia, w którym przyjaciółka pokazała mi aplikację pomagającą kontrolować ilość wypijanej wody. Wtedy wszystko się zmieniło.

Okazało się, że przy mojej wadze, wzroście i wieku powinnam wypijać 1,7 l wody dziennie, nie uwzględniając oczywiście płynów wypijanych podczas treningów. Nie będę kłamać, początki nie były łatwe. Taka ilość wydawała mi się nierealna do wypicia. Ciągle miałam pełen brzuch i te ciągłe wizyty w toalecie… Ale z dnia na dzień było coraz lepiej. Teraz doszłam już do takiego momentu, że spokojnie wypijam 2,5-3 litry wody dziennie. Moja skóra stała się inna, ładniejsza, jędrniejsza i bardziej nawilżona (po kąpieli nie czuję, że natychmiast muszę posmarować się balsamem). Lepiej śpię, mam więcej energii, wcześniej się budzę, przestały boleć mnie oczy choć spędzam bardzo dużo czasu przy komputerze. Od kilku lat nie potrzebuję już nawet używać okularów do pracy przy komputerze, a nawet okazało się, że mój wzrok się poprawił.

Postanowiłam zgłębić temat i odpowiedzieć na bardzo proste pytania: co konkretnie daje nam picie wody oraz ile wody należy pić?


KIEDY NALEŻY PIĆ WODĘ?

Wodę należy pić regularnie, najlepiej małymi łykami i w nie za dużych ilościach. Lepiej jest pić częściej a mniej niż dużo za jednym razem. Wypicie naraz dużej ilości wody może spowodować szybsze wypłukiwanie soli mineralnych (sodu, potasu) z organizmu.

Słyszeliście kiedyś, że nie powinno się pić w trakcie posiłków? To prawda, ponieważ zmniejsza to stężenie enzymów trawiennych, a to utrudnia trawienie. Powoduje to również, że spożywany pokarm zlepia się z żołądku, a to z kolei sprawia, że aby się najeść trzeba zjeść więcej. Najlepiej wypić szklankę wody 10 minut przed i po jedzeniu.


JAK CZĘSTO PIĆ WODĘ?

Pragnienie samo w sobie jest już sygnałem ostrzegawczym naszego organizmu, że jesteśmy odwodnieni. Dlatego nie doprowadzajmy do stanu, kiedy już bardzo chce się nam pić, ale też nie pijmy na siłę wtedy, kiedy naprawdę nie chce nam się pić.


ILE WODY PIĆ?

Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać 1 ml wody na 1 kcal spożywanego pokarmu lub 30 ml na 1 kg (albo 1litr na 30kg) masy ciała, co w praktyce przekłada się na około 1,5 – 3,5 litrów wody dziennie. Wraz ze wzrostem aktywności ruchowej oraz temperatury otoczenia należy zwiększać jej spożycie. Możesz też podzielić swoją aktualną wagę przez 30 wtedy dokładnie będziesz wiedzieć ile pić wody dziennie.

Przykład: jeśli ważysz 60 kg to „60 : 30 = 2”, czyli powinieneś pić 2 litry wody dziennie.

Bardzo ważne jest picie wody zaraz po przebudzeniu i to właśnie wtedy powinniśmy wypijać największą jej ilość w ciągu dnia. Aby wiedzieć dokładnie, jaka to ilość uzyskany wynik podziel jeszcze na 3

Przykład: 2 litry : 3 = prawie 0,7 litra po przebudzeniu.

Zaleca się, aby kobiety w ciąży wypijały, co najmniej 8 szklanek płynów dziennie.Przyszłe matki cierpiące na nadciśnienie powinny pić nawet do 4,5 litra dziennie w małych porcjach.

Amerykański Institute of Medicine zaleca ciężarnym wypijanie około 2,3 litra wody dziennie, a kobietom karmiącym aż 3, 1 litra. Picie małej ilości wody zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu.

Dzieci również powinny pić dużo wody. Wylicz dzienne zapotrzebowanie na wodę swojej pociechy. Woda jest niezbędna do prawidłowego rozwoju organizmu. Dzieci są w ciągłym ruchu, dlatego znacznie częściej odczuwają pragnienie niż dorośli. Zadbajmy o zdrowy nawyk już od najmłodszych lat.


CO PIĆ?

Najlepiej wodę mineralną. Można pić rozcieńczone soki owocowe, warzywne, słabe napary herbaty, napary mięty, rumianku czy dzikiej róży. Jednak woda powinna stanowić większość wypijanych płynów.

Nie należy pić większych ilości wody przegotowanej, która z zasady jest hipotoniczna i tym samym zwiększa wydalanie wody przez nerki, przyspieszając odwodnienie organizmu.

Nie zaleca się także picia napojów gazowanych, gdyż znajdujący się w nich dwutlenek węgla, uwalniany w żołądku, rozciąga jego ściany. Powoduje to pobudzenie zakończeń nerwowych w ścianie żołądka, skąd bodźce przechodzą do ośrodkowego układu nerwowego. Wynikiem tego jest zahamowanie pragnienia, a także często uczucia głodu. Jest to pozorne wyrównywanie utraty wody.

Wodę gazowaną zaleca się pić po zakończeniu pracy fizycznej czy zawodów sportowych, gdyż wchłania się ona szybciej z przewodu pokarmowego i nasila wytwarzanie moczu. W ten sposób przyspiesza się wydalanie niepotrzebnych produktów przemiany materii, czyli tzw. niedopałków.


DLACZEGO NALEŻY PIĆ DUŻO WODY?

Już 10% ubytek wody z organizmu powoduje całkowitą niezdolność do wykonywania jakiegokolwiek wysiłku fizycznego.
Gdy straty wody przekraczają 20-22% człowiek umiera.

Jeśli ktoś się odchudza i nie pije dostatecznej ilości płynów, zakwasza swój organizm. Niewłaściwe odżywianie, brak ruchu, palenie, stres zakłócają równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Organizm zakwasza się i zatruwa. Kwasy odkładają się w stawach i tkankach w postaci soli niszcząc strukturę komórek. Inne trucizny – takie jak metale ciężkie – organizm magazynuje, ponieważ nie nadąża z ich rozkładem i usuwaniem. Zaczynając pić większe ilości wody usuwamy z organizmu wszystkie te uboczne produkty przemiany materii. Z tego też powodu możemy częściej korzystać z toalety. Jednak wkrótce funkcje organizmu „dostosują się” i wraz z oczyszczaniem przerwy pomiędzy oddawaniem moczu staną się coraz dłuższe.


CZY MOŻNA WYPIĆ ZA DUŻO WODY?

Badania nad spożyciem wody nie są zakończone a opinie lekarzy i specjalistów są dość rozbieżne. Jedni uważają, że 1,5 litra dziennie jest ilością wystarczającą; inni mówią, że niektórzy powinni pić nawet ok 5 litrów wody dziennie. Tak naprawdę wszystko uwarunkowane jest naszą waga, naszym wiekiem, naszą aktywnością fizyczną, trybem życia oraz uwarunkowaniami klimatycznymi, w których mieszkamy. Zbyt duże nawodnienie organizmu może przyczynić się do wypłukania z niego wszystkich wartościowych i niezbędnych minerałów. Dlatego najlepiej zachować zdrowy rozsądek i umiar i pamiętać: „lepsze może być wrogiem dobrego”.


CO DAJE PICIE WODY?

  1. Powstrzymuje apetyt
  2. Poprawia trawienie
  3. Pobudza metabolizm
  4. Pomaga w odróżnieniu głodu od pragnienia
  5. Redukuje cholesterol
  6. Poprawia funkcjonowanie wątroby
  7. Wypłukuje z organizmu toksyny
  8. Pomaga w pozbyciu się problemów jelitowych
  9. Redukuje cellulit
  10. Pomaga w rzeźbieniu mięśni
  11. Nawilża skórę, przez co poprawia jej wygląd i elastyczność
  12. Dotlenia organizm
  13. Pomaga w dostarczaniu składników odżywczych do wszystkich narządów
  14. Reguluje temperaturę organizmu
  15. Zwalcza zmęczenie i dodaje energii
  16. Pomaga we wzroście czerwonych krwinek
  17. Poprawia „nasmarowanie” stawów
  18. Poprawia wydolność organizmu w czasie ćwiczeń
  19. Poprawia funkcjonowanie serca i minimalizuje ryzyko zawału o 41%
  20. Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka okrężnicy o 45%, raka pęcherza o 50% oraz
  21. Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi
  22. Redukuje bóle głowy
  23. Redukuje bóle pleców
  24. Poprawia pamięć oraz koncentrację
  25. Utrzymuje w dobrym nastroju
  26. Zwalcza skurcze
  27. Pomaga zwalczyć gorączkę
  28. Poprawia wzrok
  29. Niweluje nieświeży oddech oraz dyskomfort spowodowany spierzchnięciem ust, suchością gardła oraz opuchnięcie języka
  30. Poprawia funkcjonowanie nerek, zmniejsza infekcje dróg moczowych oraz kamicy nerkowej.

 

Zdrowa dieta na 5-tkę z plusem

Jedzenie 5 mniejszych posiłków dziennie co trzy godziny usprawnia pracę żołądka i pozwala na bieżąco wykorzystać energie z posiłków bez jej magazynowania. Dobrze skomponowana dieta pozwala odżywiać się prawidłowo, pozwalając na drobne przyjemności i zapobiegając tyciu. Podpowiadamy w jakich godzinach jeść kolejne posiłki i jak prawidłowo komponować dania.

Racjonalne żywienie: 5 posiłków dziennie

Podstawową zasadą racjonalnego odżywiania jest jedzenie 4-5 posiłków dziennie w odstępach co 3-4 godziny. Tak zaplanowana dieta zapobiega jednorazowemu przeciążaniu żołądka, niestrawnościom i magazynowaniu niewykorzystanej energii i tyciu.

Jak nauczyć się jeść 5 posiłków?

Zorganizowanie dnia tak, aby co 3-4 godziny mieć czas na zjedzenie posiłku, szybko wchodzi w nawyk. Posiłkiem jest już owoc czy mały jogurt! Początkujący mogą ułatwić sobie planowanie posiłków, ustawiając budzik w telefonie. Budzik poinformuje o nadchodzącej porze jedzenia i zapobiegnie robieniu długich przerw między posiłkami. Ważne jest przygotowanie wszystkich potraw i produktów na cały dzień i porcjowanie ich tak, by były pod ręką o czasie.

Owoce i warzywa w diecie pięciu posiłków dziennie

Ważną częścią pięciu posiłków dziennie są owoce i warzywa. Każdego dnia powinniśmy jeść łącznie pięć porcji warzyw i owoców. Jedną porcję możemy zastąpić szklanką świeżego soku. Jedzenie minimum 500g warzyw i owoców jest zalecane jest przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Taki nawyk obniża ryzyko wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych, takich jak: choroby serca, udary mózgu i nowotwory.

Kiedy i co powinniśmy jeść?

Godziny pełnią ważną rolę w diecie 5 posiłków dziennie. Pomagają utrzymać rytm diety i jedzenie w regularnych odstępach. Śniadanie należy zjeść do 1,5 godziny po wstaniu z łóżka. Pierwszy posiłek dostarcza 25-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Na śniadanie można sięgnąć np. po owsiankę lub musli. Do śniadania warto też wypić szklankę soku z warzyw i owoców. Będzie to pierwsza z 5 porcji.

Kolejny posiłek to drugie śniadanie. Dostarcza do organizmu 5-10% dziennego zapotrzebowania na energię. Dobrze, aby znalazł się w nim dowolny owoc, np. wkrojone do jogurtu naturalnego kiwi. Owoc podtrzyma energię, jaką dostarczyło nam śniadanie i będzie kolejną zdrową porcją owoców lub warzyw. Owoce wybierane do przekąsek powinny mieć średnią wielkość – banan (ok. 150 g), szklanka jagód (ok. 200 g), jabłko (ok. 100-150 g).

Obiad to trzeci posiłek. Dostarcza nam około 35-40% dziennego zapotrzebowania na energię. Ze względu na to że to największy posiłek w ciągu dnia należy go zjeść  do godziny 16:00 aby nie obciążać przewodu pokarmowego na wieczór. Obiad nie musi składać się z dwóch dań. Jeżeli drugie danie zawiera porcję warzyw ok. 250 g (głębsza miseczka), kaszę i np. rybę, nie musimy sięgać przedtem po talerz zupy. Zwolennicy zup powinni dołączać do nich węglowodany, np. jeść je z kaszą, ciemną bułką lub makaronem. Taka zupa sprawi, że dłużej będziemy czuć sytość. Najtreściwsze zupy to te o gęstej, kremowej konsystencji.

Godziny popołudniowe to czas na przekąskę. Po południu, lepiej wybierać warzywa, niż owoce. Owoce zawierają cukry proste. Zjadając je wieczorem sprawimy, że znacznie łatwiej cukry te odłożą się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Dodatkowo  owoce fermentują powodując w żołądku wzdęcia, co wpływa na gorsze trawienie i problemy ze snem. Z warzyw lepiej unikać roślin strączkowych, które mogą powodować wzdęcia i złe samopoczucie. Na przekąskę warto sięgnąć np. po sałatki ze świeżych, sezonowych warzyw lub po soki warzywne. Ciekawą propozycją jest sałatka z ogórka, pomidora, świeżej natki pietruszki i oliwy z oliwek, podana z chrupkim pieczywem.

Ostatnim posiłkiem jest kolacja, którą powinniśmy zjeść na 2-3h przed snem. Mitem jest reguła, że kolację należy jeść do 18.00. Kolacja powinna być lekkostrawna. Lepiej sięgać po sałatkę z rybą lub zjeść kaszę z warzywami. Kolacja ma dostarczyć 15-20% energii.

Hipokrates powiedział „Niech twoje pożywienie będzie twoim lekarstwem, a lekarstwo twoim pożywieniem.” Właściwie skomponowana dieta i jedzenie kilku mniejszych posiłków w ciągu dnia, sprawi, że będziemy lepiej się czuć i zapomnimy o problemach z żołądkiem. Dzięki niej zachowamy prawidłową masę ciała i unikniemy napadów głodu. Częste jedzenie małych porcji pobudzi metabolizm i ureguluje gospodarkę węglowodanową.

 

 

 

 

 

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close